Uit eten tijdens een dieet

Uit eten is gezellig en natuurlijk ook erg lekker. Toch kan het een ware kwelling zijn als je op dieet bent en je hoort dat er een etentje is. Moet je dan maar afzeggen alleen omdat je op een dieet bent? Gelukkig zijn er voldoende tips om te zorgen dat je gewoon mee kunt gaan. Ook zal je dan ook niet gaan aankomen en hou jij je gewoon aan je dieet.

Focus op de gezelligheid

Het belangrijkste is om altijd in je achterhoofd te houden dat het om de gezelligheid gaat en niet om de hoeveelheid eten. Richt je dan ook op je gezelschap. Lekker eten is leuk maar wanneer je alleen maar gericht bent op de menukaart dan is de kans groot dat je teveel gaat bestellen en dat je aan gaat komen. Misschien ga je wel uit eten met vrienden en dan kun je de tijd ook gebruiken om bij te praten. Ga je met je geliefde uit eten dan is het leuk om hem of haar de volle aandacht te geven. Op deze manier wordt eten de bijzaak. Natuurlijk kun je dan nog wel genieten van het eten maar het draait dan vooral om de sfeer aan de tafel.

Bekijk het menu van tevoren

Het kan ook verstandig zijn om voor het etentje al het menu van het restaurant op te gaan zoeken. De meeste restaurants hebben de menukaart online staan en zo kun je precies zien wat je kunt gaan eten. Je hebt dan ook de mogelijkheid om met je dieet rekening te gaan houden. Het zal je dan ook gaan verbazen hoeveel lekkere gerechten op een menu staan die helemaal niet ongezond zijn. Op deze wijze heb je ook alle tijd om het menu door te gaan nemen.

Wanneer je het menu van de ober of de serveerster krijgt dan kun je de tijdsdruk voelen om een keuze te maken tot deze persoon weer aan de tafel staat om de bestelling op te nemen. Een voordeel van het online het menu bekijken is dan ook nog eens dat je onbekende gerechten rustig online kunt opzoeken. Het is dan niet nodig om eerst de ober of serveerster te vragen wat er precies in het gerecht verwerkt zit.

Een salade is altijd een goede keuze

Een salade is een prima keuze als je uit eten gaat. Dit kan dan zijn als voorgerecht zijn maar ook bij het hoofdgerecht. Heb je nu de keuze om bij het hoofdgerecht een salade te nemen dan is het aan te raden dit te gaan doen. Een salade is gezond en zal je gevoel van honger wegnemen. Je zal dan minder de behoefte hebben om meerdere malen op te scheppen van de patat of de aardappelen die op de tafel staan.

Ook kun je dan rustig genieten van het hoofdgerecht. Waar je wel rekening mee moet houden dat zijn de dressings op de salade. Hier kunnen veel calorieën inzitten. Bestel dan ook altijd een salade zonder dressing. Mocht dit niet op het menu staan dan kun je de ober of de serveerster ook vragen om de dressing achterwege te laten. Bij veel restaurants kun je ook kiezen voor gesneden fruit en dit kan ook een goed alternatief voor de salade zijn.

Een biertje of wijntje kan best, maar…

Een lekker wijntje of een biertje dat hoort bij het eten, althans volgens veel Nederlanders. Als jij uit eten gaat dan kun je ook in de verleiding komen om dit bij het eten te bestellen. Hierbij geldt dan wel dat je dit met mate moet gaan doen. Bestel naast het wijntje of het glas bier ook een glas water. Op deze manier kun je hiervan gaan drinken als je dorst hebt en neem je alleen een slokje van je bier of wijn om er echt van te genieten. Water heeft dan ook nog eens als voordeel dat het eten beter wordt opgenomen en dat je er minder van gaat eten. Water kost daarbij ook nog eens weinig en is dus niet alleen een verantwoorde keuze maar ook nog eens een voordelige keuze.

Bestel de juiste portie

Iedereen kan begrijpen dat het niet verstandig is om tijdens een dieet uit eten te gaan bij een “all you can eat” restaurant. De verleiding kan dan te groot worden om niet terug te gaan en nog meer eten te gaan halen.

Ook bij de ‘reguliere’ restaurants is het belangrijk om de juiste porties te bestellen. Vooral bij de steaks zien we vaak dat er verschillende gewichten te bestellen zijn. Zorg dat je dan gewoon een kleine steak neemt en wanneer je dan nog trek hebt dan eet je meer van de salade. Het kan ook zijn dat je de mogelijkheid hebt om voor een lichter menu te kiezen. Dit zijn dan dezelfde gerechten maar met een andere saus of dressing zodat er minder calorieën inzitten. Dit is vooral tijdens een dieet de perfecte keuze.

Gezonde restaurants

Helemaal goed is het om de keuze voor een gezond restaurant te maken. In Nederland komen er steeds meer restaurants bij die alleen gezonde producten serveren. Het zal je verbazen hoe lekker dit eten kan zijn en de sfeer is in deze restaurants ook altijd uitstekend.

Details van je menu zijn belangrijk

Let wel altijd goed op wat er geschreven staat op een menu. We noemden net als voorbeeld al de salade. Deze is dan wel gezond maar als er een dressing overheen zit met veel calorieën dan kan dit nog schadelijk voor je dieet zijn. Dit kan ook het geval zijn bij de andere gerechten die je op de menukaart kunt vinden. Lees dan ook verder dan de titel alleen en zie wat er bij het gerecht geserveerd wordt. Ben je nog niet overtuigd dan kun je altijd de ober of de serveerster om meer informatie gaan vragen.

Laat je niet overtuigen door je gezelschap

Als je gezellig in het restaurant zit dan zullen er ongetwijfeld een aantal mensen van het gezelschap tegen je zeggen dat je het dieet maar een dagje los moet laten. Laat je niet door hen overtuigen. Je vasthouden aan je dieet dat is lastig maar het is belangrijk dat je dit juist in verleidelijke situaties zoals in een restaurant kunt gaan doen.

Jij hebt de keuze gemaakt om af te willen vallen. Het eten in een restaurant mag dan wel lekker zijn en geeft je ook kort voldoening als je veel eet. Toch zal je al snel daarna spijt hebben als je op de weegschaal staat en ziet dat je weer aangekomen bent. Het gaat bij een etentje om de gezelligheid en niet om het eten. Laat dit dan ook weten aan je gezelschap en wanneer je hen dit rustig uitlegt dan zullen ze dit zeker begrijpen.

Bestel als eerste

Bij het bestellen is het goed om als eerste de bestelling door te geven. Wanneer je eerst aan moet horen wat de rest allemaal bestelt dan kan het water je al in de mond lopen. De verleiding om dan hetzelfde te bestellen kan groot zijn. Het kan zelfs zo zijn dat jij je een beetje schaamt dat jouw bestelling veel saaier is dan die van je tafelgenoten. Wanneer je als eerste bestelt dan hoef jij je hier niet druk over te maken. Leg desnoods aan je tafelgenoten uit waarom je graag als eerste wilt bestellen en deze zullen dat dan echt wel gaan begrijpen.

De keuze voor het juiste gerecht is het belangrijkste

Het is van groot belang dat je de keuze voor het juiste gerecht maakt. Misschien heb je thuis de menukaart al door zitten te nemen en zou je graag een andere combinatie willen. In de meeste restaurants is dit geen enkel probleem en kun je gewoon aanpassingen aan het menu gaan maken.

Bereidingswijze van je gerecht

Het is voor een dieet ook van belang op welke wijze een gerecht bereid wordt. Het kan een groot verschil maken of er in olie of boter gebakken wordt. Ook dit kun je gewoon vragen aan de ober of de serveerster. Eventueel kun je dan ook doorgeven hoe jij graag wilt dat het gerecht wordt bereid. Het restaurant heeft als bedoeling om jou lekker te laten eten. Er zal dan in de meeste gevallen ook graag geluisterd worden naar jouw wensen en het eten zal dan klaar worden gemaakt maken op de manier zoals jij dat wenst.

Kies vis als het kan

Als je bij een restaurant de keuze hebt voor vlees of vis dan is het goed om altijd voor vis te kiezen. Er wordt ook aangeraden om altijd minimaal twee keer per week vis te gaan eten. Vis is bijna voor alle diëten aan te raden en is erg gezond. In vergelijking met kip heeft het bijvoorbeeld minder calorieën. Ook is vis nog eens erg lekker en is het helemaal geen straf om dit te moeten bestellen. Ook als je niet in een restaurant eet dan is het aan te raden om vaker vis te eten. De vetten die in deze vis zitten zijn erg goed voor je en zullen ook passen bij jouw dieet.

Laat het dessert achterwege

Ook al ga je uit eten dan nog is het verstandig om het dessert achterwege te laten. Desserts zijn echte caloriebommen en kunnen soms wel meer dan duizend calorieën bevatten. Wanneer je dan ook gevraagd wordt of je het menu voor de desserts wilt zien kun je dit beter afslaan.

Het is dan veel beter om rustig het eten te laten zakken en dan te kiezen voor een kop koffie of een kopje thee. Ook daarbij is het dan van belang dat je het koekje wat bij bijna ieder restaurant gegeven wordt over te slaan. Misschien zitten er wel kinderen bij je aan tafel en die zal je ongetwijfeld erg blij maken met het koekje wat jij hebt gekregen.

Kies een licht of aangepast dessert

Wil je nu toch graag een dessert eten dan geldt net als voor de andere gerechten dat je een verantwoorde keuze moet gaan maken. Kijk dan goed welk dessert het beste bij je dieet past. Vraag desnoods aan de ober of aan de serveerster om de chocoladesaus achterwege te laten of om een caloriearm dessert voor je samen te stellen. Ook dan kan het lekker zijn om de keuze te maken voor een variatie aan vers fruit. Er zijn genoeg alternatieven te bedenken voor een dessert als je deze niet wilt overslaan.

De belangrijkste regels

Eet overdag normaal voordat je naar het restaurant gaat

Het belangrijkste als je uit eten wilt gaan is dat je niet alleen goed naar de gerechten kijkt maar ook naar hoe je gaat eten. Er zijn mensen die de hele dag niets eten zodat ze ’s avonds in het restaurant dan meer mogen gaan eten. Dit is iets wat je nooit moet gaan doen en het enige wat je daarmee gaat bereiken is dat je met een enorme honger aan de tafel gaat aanschuiven. Dit zal er dan ook bijna altijd voor zorgen dat je veel te veel gaat eten. Zorg dan ook dat je overdag gezond eet en kies ook voor gezonde tussendoortjes. Dit zal ervoor zorgen dat je in het restaurant minder honger hebt en dat jij je op een veel eenvoudigere wijze aan het dieet kunt gaan houden.

Eet rustig en niet te snel

Heb je de gerechten eenmaal geserveerd gekregen dan is het belangrijk dat je langzaam eet. Concentreer je niet op het eten maar op het gesprek wat er aan tafel gaande is. Valt het gesprek stil dan is dat het ideale moment om je eigen verhaal te vertellen. Je zult dan vanzelf langzamer gaan eten.

Het hoeft niet op

Wanneer je snel eet en als eerste alles op hebt dan zal je veel sneller de neiging hebben om weer op te gaan scheppen en op deze wijze teveel te gaan eten. Heb je eigenlijk wel genoeg gehad en heb je nog eten over dan is dat alleen maar goed. Vind je het zonde dat het eten wordt weggegooid dan is het helemaal geen schande als je vraagt of je het mee naar huis mag nemen. Het is immers eten waar jij voor hebt betaald.

Uit eten zonder problemen!

Hou jij je aan deze regels dan zal je zien dat je zelfs met een dieet zonder problemen uit eten kunt gaan en dat je ook een leuke tijd kunt hebben. Het is belangrijk dat je in je hoofd de omschakeling maakt dat het uit eten gaan draait om de gezelligheid en niet om de hoeveelheid eten die je op kunt.


 

Bron: Nutritionsecrets.com

Geplaatst in Gezonde leefgewoontes Getagd met , ,