Rijstdieet

Het rijstdieet is lichtere vorm dan vasten. Net als bij het vasten, is dit dieet een reinigingsdieet om de maag en darmen te zuiveren, hierdoor kunnen de afvalstoffen beter worden afgevoerd. De bedoeling van dit dieet is het vol te houden met één kopje rijst per dag, er vergt dus veel discipline om dit vol te houden. In latere fases van het dieet mag er echter mee dan enkel rijst gegeten worden. Het dieet is onderverdeeld in vier stappen. Elke stap heeft een minimumduur van vijfdagen.

De rijst
De dagportie bestaat uit een kopje droge zilvervliesrijst of bruine rijst die u met twee kopjes water aan de kook brengt. U kookt het rijst met de deksel op de pan op laag vuur. Zodra de rijst klaar is mengt u de rijst met een dessertlepel zonnebloem-, noten- of olijfolie. Na smaak kunt u wat sojasaus aan de rijst toevoegen.

Stap 1
De eerste dag begint u met het gebruik van magnesiumsulfaat. Dit is bij de apotheek zonder recept te verkrijgen. U lost dit op in een glas lauw water. Let u wel op dat dit een sterk laxerend effect heeft. Het kopje rijst eet u over drie verschillende momenten op de dag. Per dag is het aanbevolen om 1,5 liter water en/of thee te drinken, bij voorkeur een kruidenthee.

Stap 2
Naast het kopje rijst over drie momenten mag u het dieet nu ook uitbreiden met een schoteltje rauwkost met olijfolie en citroensap en zacht fruit. Het moet wel een uur voor uw rijstmoment genuttigd worden. Voor de avond portie rijst mag u wat groente in olijfolie roerbakken en door de rijst mengen. In plaats van de kruidenthee drinkt u twee keer per dag een glas groente- of vruchtensap aangemengd met water.

Stap 3
U mag nu ook yoghurt, kwark en kaas bij de rauwkost eten, dus een uur voor ontbijt en lunch aan. Aan de avond portie mag u kleine stukjes vis, wild of sojaproducten toevoegen.

Stap 4
De laatste stap bouwt u weer heel langzaam op naar uw normale voedingspatroon zodat uw lichaam eraan kan wennen. Blijf hier wel voldoende bij drinken.

Geplaatst in Dieet informatie Getagd met ,